Doctorul Măseluţă de la Colgate vă urează Bine ați revenit la școală!

Doctorul Măseluţă de la Colgate vă urează Bine ați revenit la școală!

Astăzi vă voi povesti despre alimentele care trebuie evitate pentru că favorizează apariția cariei dentare și despre alte modalități prin care putem reduce riscul apariției cariilor.

Gustările care favorizează apariția cariei dentare

De ce nu este bine să mâncăm dulciuri?

Dulciurile sunt foarte gustoase — dar nu sunt sănătoase pentru dinţi şi nici pentru întregul organism. Bomboanele, prăjiturile, biscuiţii şi celelalte alimente cu zahăr pe care copiii le mănâncă cu atâta placere între mese, pot duce la formarea cariilor dentare. Copiii care mănâncă multe gustări dulci, consumă diferite feluri de zaharuri în fiecare zi, inclusiv zahăr de masă (zaharoză) şi fructoză. Gustările făinoase se transformă tot în zaharuri, odată ajunse în gură.

În ce mod sunt atacaţi dinţii de către zaharuri?

În gură, trăiesc tot timpul microorganisme invizibile, denumite bacterii. Zaharurile ajunse în gură sunt folosite de către bacterii și transformate în acizi. Aceşti acizi sunt destul de puternici pentru a dizolva smalţul dur, învelișul care acoperă dinţii. Aşa începe formarea cariilor. Dacă nu consumi mult zahăr, bacteriile nu pot produce atât de mult acid care să atace smalţul.

Cu ce ar trebuie să înlocuiesc dulciurile, pentru a mă proteja de caria dentara?

Înainte de a începe să ronţăi o gustare, întreabă-te ce conţine alimentul pe care l-ai ales. Conţine mult zahăr? Dacă da, gândeşte-te de două ori. Poți face o alegere mai potrivită, pentru sănătatea dinţilor tăi. De asemenea, reţine că anumite zaharuri sunt mai nocive decât altele. Dulciurile lipicioase sau cele tari, care se mestecă greu, petrec mai mult timp în gură (caramelele, bomboanele lipicioase), astfel se lipesc de suprafaţa dinţilor şi îi menţin într-o baie de zahăr de lungă durată, expunându-i acidităţii timp îndelungat. Biscuiții, napolitanele și orice făinoase ronțăite continuu supun dinții aceleiași agresiuni, deoarece se descompun tot în zaharuri. Acelaşi efect îl au şi băuturile răcoritoare carbogazoase, datorită zaharurilor, dar şi datorită propriei aciditatăţi.

Trebuie să te gândeşti şi la cât de frecvente sunt aceste gustări. Consumi gustări dulci de mai multe ori pe zi sau de obicei doar iei un desert dupa prânz? Acizii dăunători se formează în gură de fiecare data când iei o gustare dulce şi continuă să afecteze dinţii pentru cel puţin 20 de minute. Deci, dacă iei gustări cu zahăr de mai multe ori pe zi, oferi de fiecare data bacteriilor combustibilul de care au nevoie pentru a produce caria dentară.

Gustări potrivite pentru dinți sănătoși

Dacă mănânci dulciuri, cel mai bine este să le consumi ca desert după o masă principală, în loc de a le mânca de mai multe ori pe zi, între mese. De câte ori mănânci dulciuri — după masă sau ca gustare separată — perie dinţii temeinic cu o pastă de dinţi cu fluor.

Când alegi o gustare, gândeşte-te la:

  • Numărul gustărilor dulci pe zi
  • Cât timp stau în gură alimentele ce conţin zahăr
  • Consistenţa alimentelor dulci (tari? lipicioase?)

Fie că iei gustarea după şcoală, înainte de culcare sau în alte momente ale zilei, alege ceva fără mult zahăr sau multe grăsimi. Sunt multe gustări plăcute care nu sunt atât de nocive pentru dinţi — şi pentru restul organismului!

Alegeți inteligent alimente ca: legumele crude, fructele proaspete sau biscuiţii din cereale integrale. Alegerea alimentelor potrivite poate ajuta la prevenirea cariei dentare şi a altor boli.

Pentru părinţi:

Pastele făinoase, mai ales cele rafinate, din făină albă, favorizează și ele apariţia cariilor, la fel de mult ca și dulciurile.

Zahărul brun, mierea (desi alegeri sănătoase pentru organism) sau siropurile sunt şi ele surse pentru producerea acizilor de către bacterii, la fel ca zahărul rafinat (zahărul obișnuit de masă).

Mesele şi gustările copilului trebuie să includă o varietate de alimente din grupele de bază, inclusiv fructe şi legume; cereale integrale (pâine şi alte produse); lapte şi produse lactate; carne, nuci, seminţe. Anumite alimente au valoare nutriţională mai mare decât altele, astfel oferind o mai bună creştere şi dezvoltare copilului.

Atenţie, unele fructe (de exemplu citricele) consumate în exces sau foarte frecvent, pot duce la apariţia cariilor! Surprinzător, chiar unele fructe ca merele sau căpșunile, fiind acide, pot slăbi smalțul imediat după ce au fost consumate (sfatul cu ˝un măr în loc de spălatul pe dinți˝ nu mai este valabil). De aceea, dupa consumarea acestora trebuie folosită mai întâi o apă de gură (smalţul expus unei acidităţi accentuate devine fragil și nu trebuie agresat prin periaj) şi abia după 20 de minute dinţii trebuie periaţi cu o pastă de dinţi cu fluor. Daca nu avem posibilitatea să folosim pe moment mijloacele de igienă orală, ar trebui să încheiem masa cu alimente alcaline ca: o banană sau brânzeturi.

Doctorul Măseluţă de la Colgate îţi doreşte un zâmbet frumos şi sănătos şi te sfătuiește să îţi alegi cu grijă gustările!

Abonează-te la newsletter pentru a afla mai multe informații despre sănătatea dinților copilului tău și despre Programul Școlar Colgate.